Avantajele Sistemului Nostru

Ofertare Online
Puteți obține online oferte comparative pentru asigurări RCA, Locuință, Călătorie și Răspundere civilă profesională
Site securizat
Folosim protocoale de securitate moderne, sigure, adaptate legislației în vigoare, toate datele fiind prelucrate în condiții de siguranță maximă
Parteneri Asiguratori
Colaborăm cu majoritatea societăților de asigurări din România
Plată Online
Polițele pot fi plătite online cu card bancar emis sub siglele VISA, VISA Electron, MASTERCARD și Maestro
Transfer Bancar
Acceptăm transfer bancar, în acest caz emiterea poliței se va face după confirmarea tranzacției

Consultanță Gratuită
Oferim consultanță gratuită clienților noștri în vederea alegerii unor soluții de asigurare potrivite

Întrebări frecvente despre CMR

Ce riscuri sunt acoperite de asigurarea CMR?

De cele mai multe ori, asigurarea CMR acoperă pierderea mărfurilor, riscurile de avariere, depășirea datei de livrare fără a depăși costul transportului de marfă și cheltuielile necesare pentru limitarea pierderilor de marfă și salvarea mărfurilor transportate.

Polița de asigurare poate fi încheiată pentru un singur transport, acoperirea riscurilor fiind delimitată temporal și spațial conform contractului sau pentru o perioadă mai mare de timp și pentru mai multe vehicule.

Alte riscuri ce pot fi acoperite de unele firme de asigurări

Având în vedere complexitatea transportului de marfă și organizarea sa, în timp firmele de asigurări au început să fie mai flexibile cu privire la riscurile pe care le acoperă prin asigurarea CMR. Mai jos sunt alte cazuri de acoperire de riscuri valabile pentru anumite firme de asigurări:

  • Extinderea acoperirii asigurării CMR la nivel internațional, în afara Europei inclusiv pentru vehicule subcontractate;
  • Acoperirea daunelor apărute în urma operațiunilor de cabotaj (transport naval de mărfuri între porturi apropiate);
  • Acoperirea daunelor produse remorcilor unor terți implicați în tractarea autovehiculelor de transport marfă;
  • Avarierea containerelor pentru transport marfă;
  • Furtul mărfii transportate.

Pot fi asigurate mărfuri dintre cele mai diverse, de la cele generale la cele periculoase, marfă perisabilă, marfă de mare valoare (echipamente electrotehnice, produse farmaceutice etc.), marfă agabaritică, marfă vrac, autoturisme etc.

Care sunt excluderile din asigurarea CMR?

Asigurarea CMR nu acoperă, de regulă, situațiile care nu depind de transportator. Mai mult, nu se acoperă pagubele precum:

  • Scăderea valorii mărfii care trebuie transportată;
  • Pagube rezultate în urma războiului;
  • Pagube rezultate în urma unor greve;
  • Cheltuieli pentru transformarea bunurilor;
  • Pagube în urma reparării unor avarii produse din cauze care nu sunt înscrise în polița pentru asigurarea CMR;
  • Întârzierea cauzată de forță majoră din natura mărfurilor, din cauze generate de expeditor sau destinatar;
  • Pagubele apărute pe fondul folosirii unor autovehicule descoperite dacă folosirea lor în acest mod afectează calitatea mărfii;
  • Problemele care apar asupra mărfurilor pe fondul unei împachetări insuficiente sau incorecte;
  • Defecte cauzate de încărcarea, manipularea sau descărcarea mărfii;
  • Pierderea uzuală în greutate, scurgerile ordinare, rugina, uzura normală, deteriorarea, ruperea sau crăparea bunului;
  • Pagube pe fondul acțiunii insectelor sau rozătoarelor;
  • Transportul de animale vii;
  • Numerotarea sau marcarea insuficientă sau incorectă a pachetelor cu marfă;
  • Pagube pe fondul furtului bunurilor (cu anumite excepții);
  • Probleme apărute pe fondul depășirii termenului de livrare din cauza unor evenimente nespecificate în contractul de asigurare;
  • Pagube realizate intenționat de asigurat sau de către angajați ai acestuia;
  • Pagube produse atunci când conducătorul auto avea o alcoolemie peste limita legală;
  • Pagube produse în timpul comiterii unor infracțiuni realizate cu intenție;
  • Autovehiculul nu are certificat de înmatriculare valabil;
  • Pagube produse ca un efect direct sau indirect al unei explozii atomice, radiații sau infestări radioactive;
  • Pagube pe fondul contaminării cu anumiți poluanți;
  • Cazuri de contrabandă, violare de embargo, comerț clandestin, punere sub sechestru etc.;
  • Pagube apărute pe fondul folosirii unor vehicule neadecvate pentru marfa transportată;
  • Pagube produse când vehiculul nu avea ITP-ul valabil, iar evenimentul a avut loc ca urmare a unei defecțiuni tehnice;
  • Problemele care apar asupra vehiculului - acestea sunt cuprinse în polița de asigurare auto.

Care sunt situațiile de acoperire suplimentară?

Majoritatea firmelor de asigurări oferă unele forme de acoperire suplimentară. Acestea pot include:

  • Cheltuieli pentru limitarea sau prevenirea pagubelor;
  • Cheltuieli cu judecata;
  • Acoperirea riscului de furt prin efracție sau tâlhărie;
  • Acoperirea daunelor produse asupra produselor perisabile (pentru vehiculele echipate Frigo) sau alterarea calității unor mărfuri ca urmare a unor defecte accidentale a instalațiilor frigorifice pe durata transportului;
  • Cabotaj;
  • Manipulare - se acoperă pagubele care pot apărea la încărcarea și descărcarea mărfurilor;
  • Autotractor - acoperă răspunderea pentru mărfurile transportate pe șosele cu remorci sau autoremorci care nu aparțin asiguratului;
  • Container - se acoperă daunele produse asupra containerelor în care se află marfa transportată.

Ce obligații ai?

Ca asigurat, ai mai multe obligații în legătură cu asigurarea CMR. Mai jos sunt cele mai importante dintre ele:

  • Răspunde în scris la toate întrebările asiguratorului și declară toate împrejurările legate de transportul mărfurilor. Toate aceste informații vor fi folosite în evaluarea riscului;
  • Anunță, în scris, asiguratorul cu privire la orice eveniment survenit asupra mărfii. Majoritatea firmelor de asigurări au un termen de 24 de ore de la eveniment;
  • Achită primele de asigurare la termenele prevăzute în contract;
  • În timpul unui eveniment, trebuie să iei măsuri pentru a limita pagubele și a salva bunurile, precum și să păzești mărfurile rămase intacte;
  • Înștiințezi poliția, pompierii sau salvarea în caz de incendiu, explozie sau altă situație excepțională.

Care este suma maximă asigurată?

Este dificil de estimat o sumă maximă în cazul pierderii parțiale sau totale a mărfii transportate. Conform Convenției CMR, suma maximă se stabilește în funcție de:

  • Costul mărfurilor la locul și momentul recepției pentru transport;
  • Prețul pieței mărfii sau cursul la bursă;
  • Valoarea uzuală a mărfurilor de același tip și aceeași calitate.

În general, suma maximă pe care o poți obține depășește rareori suma de 50.000 de euro. Aceste cazuri sunt izolate și variază de la asigurat la asigurat.

Cât costă o asigurare CMR?

Costurile pentru asigurarea CMR sunt diferite, în funcție de firma de asigurări, și se calculează în funcție de mai mulți factori:

  • Tipul de marfă transportată;
  • Tipul de vehicul utilizat și detalii privind starea sa de funcționare, vechime etc.;
  • Suma solicitată de asigurat.

Dacă închei o poliță cu franșiză, este posibil ca prima de asigurare să fie mai mică. Se calculează ca procent din suma asigurată/dauna sau are valoare fixă. Poate fi valabilă doar pentru anumite riscuri; de exemplu, doar pentru furt sau se poate aplica pentru orice tip de daună care intră sub incidența asigurării CMR.

Care este perioada asigurată?

Asigurarea CMR se încheie pe o durată fixă menționată în contractul de asigurare, de cele mai multe ori, pe 12 luni, însă se poate încheia și pe perioade mai mici. În general, părțile pot stabili și alte perioade pentru asigurarea CMR, altele decât cele standard. Polița de asigurare poate fi încheiată pentru unul sau mai multe autovehicule de transport marfă.

În general, răspunderea firmei asiguratoare începe la data menționată în contractul de asigurare, însă nu mai devreme de aceasta sau de data încasării sumei aferente. Asigurarea încetează în ultima zi a perioadei pentru care s-a încheiat contractul.

Asigurarea CMR poate fi anulată unilateral de către firma asiguratoare, respectând legea. Cu alte cuvinte, trebuie să trimită clientului o notificare scrisă și un preaviz de minimum 20 de zile calculate din momentul primirii notificării. Drept client, și tu poți denunța contractul de asigurare și trebuie să oferi un preaviz în același termen de 20 de zile.

Ce limitări există?

Ca transportator, plătești o cotă parte din valoarea mărfurilor firmei de asigurări. În general, polița de asigurare are o limită de răspundere, de regulă ea are valoarea de 50.000 de euro, însă poate fi mărită la cerere. Valoarea asigurării va avea o valoare cuprinsă între 0,5 și 1 la mie din valoarea mărfurilor transportate. În funcție de nevoi, se poate încheia pentru un singur transport sau pentru mai multe transporturi de marfă.

Este important de știut că se acoperă doar daunele produse strict pe durata transportului, deci, nu sunt incluse deteriorările care pot apărea în timpul încărcării sau descărcării mărfurilor. În mod suplimentar, unii asiguratori pot acoperi și aceste aspecte.

Mai mult, există și o limitare legată de daunele care pot apărea la complicitatea angajaților. Aceste aspecte sunt notate în polița de asigurare, motiv pentru care este indicat să citești cu atenție contractul.

De asemenea, nu uita că asiguratorul nu despăgubește la valoarea de piață a mărfurilor, ci la valoarea de producție. Se consideră că proprietarul mărfurilor a achiziționat marfa la prețul de producție.

Asigurarea CMR este recomandată mai ales dacă ai drept domeniu de activitate transportul de marfă în țară și/sau în străinătate. Având această asigurare, îți poți face activitatea în siguranță, știind că în situația în care apare un eveniment neplăcut vei fi despăgubit.